Zakelijk

De winkelier moet nieuwe vormen van klantcontact zoeken

De winkelier moet nieuwe vormen van klantcontact zoeken

Grote veranderingen manifesteren zich de komende tien jaar in de retail. Het aantal vierkante meters winkelvloeroppervlak van woon- en modewinkels neemt 20% tot 35% af. Ook het aantal ondernemers in deze branche daalt fors. De consument richt zich in zijn oriëntatie en koopgedrag steeds meer op online mogelijkheden.


Een grote groep ondernemers beseft dit onvoldoende  en verliest het contact met de klant. De  veranderende retailstructuur biedt echter ook  aanknopingspunten om juist te excelleren. Nu grijpen nog te weinig ondernemers die kansen. Dat blijkt uit het onderzoek Retail 2020 uitgevoerd in opdracht van CBW-MITEX en Hoofdbedrijfschap Detailhandel.

Re'structure
Vandaag 22 november horen duizend ondernemers met woon-, mode- , schoenen-  en sportzaken deze boodschap in Congrescentrum Orpheus in Apeldoorn tijdens het ondernemers congres Re'structure. De branche die 17.000 winkels vertegenwoordigt, onderzocht tien trends die de structuur van de detailhandel enorm beïnvloeden.

Cruciaal
Het is cruciaal dat ondernemers zelf bereid zijn te veranderen. Alleen dan kunnen zij een gezonde toekomst tegemoet zien. De retail  moet zich veel meer verdiepen in het veranderende denk- en handelgedrag van de consument.  Want voor die laatste is de 'stenen' winkel in 2020 niet meer het vanzelfsprekende kanaal om er zijn aankopen te doen. Combinaties van fysieke en online winkels die de retailer exploiteert, bieden mogelijkheden.

Dramatisch
Het aantal zelfstandig ondernemers zal met 30% tot 50% afnemen, omdat velen in het mkb vanwege hun leeftijd willen stoppen. Opvolgers dienen zich nauwelijks aan. Ook zal een behoorlijk percentage gedwongen moeten stoppen. Gevolg ervan is onder meer dat vooral op A-1 locaties de komende jaren het aantal zelfstandig ondernemers dramatisch gaat dalen.

Vindbaar
De consument die dankzij (mobiel) internet een heel ander koopgedrag toont, lijkt voor veel ondernemers moeilijk bereikbaar te worden. Tegelijk zijn er ook ondernemer die al volop van deze nieuwe mogelijkheden profiteren. Het vindbaar zijn van de winkel op internet wordt cruciaal. Want de consument gaat steeds meer zelf bepalen wie hij toelaat in zijn (mobiele) wereld.
Steeds vaker wordt de winkelvoorkeur ook bepaald door online gedeelde ervaringen van willekeurige consumenten. Nu al laat de helft van de Nederlandse consumenten  zijn of haar winkelkeuze afhangen van deze reviews.  Dit wordt alleen maar meer. Wie in 2020 niet gevonden wordt, doet niet meer mee.

Het aantal bezoekers van winkels neemt mede daardoor drastisch af. Consumenten die wel een winkel bezoeken, zijn straks wel duidelijker bereid om ook klant te worden. Ook daar liggen kansen voor ondernemers.

Bron: Retail 2020 Re'strure

22-11-2010 09:11 0 reacties

Reacties (0)

Reactie plaatsen

Met het plaatsen van deze reactie gaat u akkoord met de voorwaarden

Overig Zakelijk

Meer Zakelijk